Guidad tur i Madrid 11/1


Parque del Retiro, väldigt populär park i Madrid (parken var först åt kungen, ca 1700-talet, sedan fick även finare folk besöka parken, därefter alla, ca 1800-talet)
Sol. Också känt ställe i Madrid. Namnet kommer från "solen" (eftersom solen lös där eller på en klocka, tror jag)
Här är mitten av Madrid
Till vänster ligger en väldigt medern katedral. Till höger ligger Europas största slott
Slottet. I mitten av byggnaden finns två flaggstångar, är två flaggor uppe betyder det att kungen befinner sig där, annars inte
Gruppfoto
Plaza Major
Josefin, Matilda, Jag, Elin, Lovisa, Johan C, Johan R, Amanda, Johanna
Daniel, Johan C, Johan R
Josefin, Jag
Plaza Major. Byggnaden går i en fyrkant och i mitten är det en stor yta (som man kan se) där det varje söndag, och speciella dagar som jul, är marknader. Här finns bla affärer, restauranter och caféer. Fordon får inte åka in på området. På denna bilden finns det kvar lite julpynt som sitter fast mellan byggnaderna. Senare på dagen fikade jag och några andra på ett café på Plaza Major och solen värmer otroligt mycket, så vi kunde tillochmed sitta i t-skirts och solglasögon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0